Prof. Dr. Katrin Rentzsch

Professur für Psychologische Diagnostik und Differentielle Psychologie

Prof. Dr. Katrin Rentzsch
Kontakt:
k.rentzsch@psychologische-hochschule.de
Am Köllnischen Park 1, 3. OG
Tel.: 0176-34465882

Sprechstunde: nach Vereinbarung

 

 

Forschungsschwerpunkte:

  • Persönlichkeit und soziale Beziehungen
  • Selbstwert, Selbstüberschätzung, Narzissmus
  • Persönlichkeitsentwicklung über die Lebensspanne (v.a. Multidimensionaler Selbstwert)
  • Persönlichkeit und soziale Emotionen, Emotionsregulation
  • Entwicklung und Validierung von diagnostischen Verfahren
  • Interpersonelle Designs, Verhaltensbeobachtung, Experience Sampling

 

Drittmittelprojekt:

DFG Sachbeihilfe RE 3718/3-1 „An Interpersonal Model of Envy. Examining Interpersonal Antecedents and Consequences of Envy in Social Interactions“ (296.456,00€, 01.01.2017 – 30.06.2021)

 

Ausgewählte Publikationen:

Zeitschriftenartikel mit Peer-Review

  • Ebersole, C. R., Mathur, M. B., …, Rentzsch, K., …, & Nosek, B. A. (in principle acceptance). Many Labs 5: Testing pre-data collection peer review as an intervention to increase replicability. Advances in Methods and Practices in Psychological Science.
  • Lange, J., Hagemeyer, B., Lösch, T., & Rentzsch, K. (2019). Accuracy and bias in the social perception of envy. Emotion. Advance online publication. doi: 10.1037/emo0000652
  • Rentzsch, K., & Gebauer, J. E. (2019). On the popularity of agentic and communal narcissists: The tit-for-tat hypothesis. Personality and Social Psychology Bulletin, 45(9), 1365-1377. doi: 10.1177/0146167218824359
  • Scheel, C., Eisenbarth, H., & Rentzsch, K. (2018). Assessment of different dimensions of shame proneness: validation of the SHAME. Assessment. doi: 10.1177/1073191118820130
  • Rentzsch, K., & Schröder-Abé, M. (2018). Stability and change in domain-specific self-esteem and global self-esteem. European Journal of Personality, 32(4), 353-370. doi: 10.1002/per.2167
  • Lösch, T., & Rentzsch, K. (2018). Linking personality with interpersonal perception in the classroom: Distinct associations with the social and academic sides of popularity. Journal of Research in Personality, 75, 83-93. doi: 10.1016/j.jrp.2018.06.003
  • Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L. D., Alberts, H., Anggono, C. O., Birt, A., Brand, R., … Rentzsch, K., … Zweinenberg, M. (2016). A multi-lab pre-registered replication of the ego-depletion effect. Perspectives on Psychological Science, 11(4), 546-573. doi: 10.1177/1745691616652873 
  • Rentzsch, K., & Gross, J. J. (2015). Who turns green with envy? Conceptual and empirical perspectives on dispositional envy. European Journal of Personality, 29(5), 530-547. doi: 10.1002/per.2012
  • Rentzsch, K. & Schröder-Abé (2015). Self-enhancement 2.0: An integrated approach to measuring dyadic self-enhancement at two levels. Social Psychological and Personality Science, 6(3), 251-258. doi: 10.1177/1948550614558634
  • Rentzsch, K., Schröder-Abé, M., & Schütz, A. (2013). Being called a “Streber”: The roles of personality and competition in the labelling of academically oriented students. European Journal of Personality, 27, 411-427. doi: 10.1002/per.1884

Testmanual

  • Schütz, A., Rentzsch, K. & Sellin, I. (2016). Multidimensionale Selbstwertskala (MSWS, 2. überarb. neunorm. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.

Lehrbücher

  • Schütz, A., Rüdiger, M. & Rentzsch, K.(2016).Lehrbuch der Persönlichkeitspsychologie. Bern: Hogrefe.
  • Rentzsch, K. & Schütz, A. (2009). Psychologische Diagnostik: Grundlagen und Anwendungsperspektiven. Stuttgart: Kohlhammer.

Open Science:

ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Katrin_Rentzsch
Open Science Framework: https://osf.io/w6m7t/